Vergelijk met vertrouwen

Onze vergelijkingswebsite biedt onpartijdige, transparante resultaten voor een breed scala aan producten en diensten, zoals verzekeringen, telecom, en vakantiedeals, helpt het platform klanten gratis de beste keuzes te maken, door kwaliteit en prijs zorgvuldig te vergelijken zonder verborgen kosten kunt ook u tot wel tot wel honderden Euro besparen.
Marktonderzoek bureaus:

Op zoek naar een vergelijkend onderzoek en de kosten van marktonderzoek.
Of wil je aanmelden voor betaalde enquêtes .

Vind het Perfecte Bureau voor Jouw Inzichten met Onze Vergelijker

Vertrouwd door meer dan 200,000+ Bezoekers

Energie

Zorgverzekering

Car lease

Boekhouden

Alles in 1 Internet

Sim Only

Telecom

Uitvaartverzekering

Vakantie aanbiedingen

Dating Websites

Marktonderzoek

Wij vinden het juiste product, voor de juiste prijs
We weten dat de prijs belangrijk is, maar we weten ook dat iedereen andere behoeften heeft. 
Daarom laten we resultaten filteren om het juiste product voor u te vinden
maar ook duidelijke info over de kwaliteit.
 
Vul gewoon je gegevens in en binnen enkele minuten vergelijken we tientallen aanbieders.
Geloof ons niet alleen op ons woord, maar sluit je aan bij duizenden andere gelukkige bespaarders die de vergelijkers hebben gebruikt.
Gratis overstappen
Heb je gekozen? Dan kun je je gratis overstappen naar het beste tarief.
Wij helpen je bij het vinden van de beste aanbieders. Wij laten alleen betrouwbare aanbieders zien met de beste producten en voor de juiste prijs.
We zijn gratis te gebruiken en volledig onafhankelijk.
.

Uw ultieme gids voor marktonderzoek en hoe u dit als een professional kunt uitvoeren


Vraagt ​​u zich af hoe u marktonderzoek moet doen? Of zelfs waar u erover kunt beginnen? Gebruik onze ultieme gids om de basisprincipes te begrijpen en ontdek hoe u marktonderzoek kunt gebruiken om uw bedrijf te helpen.


Definitie van marktonderzoek

Marktonderzoek is de actie of activiteit waarbij informatie wordt verzameld over marktbehoeften en -voorkeuren. Dit heeft invloed op elk aspect van het bedrijf – inclusief  merk ,  product ,  klantenservice , marketing en verkoop. Door te begrijpen hoe uw publiek zich voelt en zich gedraagt, kunt u stappen ondernemen om aan die behoeften te voldoen en het risico op een ervaringskloof te verkleinen – dat is wat uw publiek verwacht dat u levert versus wat u daadwerkelijk levert.

Marktonderzoek helpt marketeers eruit te zien als rocksterren door hen te helpen fouten te vermijden, bij de boodschap te blijven en de behoeften van klanten te voorspellen . Het is de taak van marketing om onderzoek te benutten om de best mogelijke oplossing te bereiken op basis van het beschikbare onderzoek. Vervolgens moeten ze de oplossing implementeren, aanpassen en die oplossing met succes op de markt brengen.

Marktonderzoek richt zich vaak op het begrijpen van:

  • De consument  (huidige klanten, vroegere klanten, niet-klanten, beïnvloeders))
  • Het bedrijf  (product- of dienstontwerp, promotie, prijsstelling, plaatsing, service, verkoop)
  • De concurrenten  (en hoe hun marktaanbod op elkaar inwerkt in de marktomgeving)
  • De sector in het algemeen  (of deze nu groeit of in een bepaalde richting beweegt)

Waarom is marktonderzoek belangrijk?

Een succesvol bedrijf is afhankelijk van het begrijpen van wat ze leuk vinden, wat ze niet leuk vinden, wat ze nodig hebben en op welke berichten ze zullen reageren. Bedrijven moeten ook hun concurrentie begrijpen om mogelijkheden te identificeren om hun producten en diensten te onderscheiden van andere bedrijven.

De hedendaagse bedrijfsleiders worden geconfronteerd met een eindeloze stroom van beslissingen over doelmarkten, prijzen, promotie, distributiekanalen en  productkenmerken en -voordelen . Ze moeten rekening houden met alle betrokken factoren, en er zijn marktonderzoeksstudies en -methodologieën die strategisch zijn ontworpen om betekenisvolle gegevens vast te leggen ter onderbouwing van elke keuze. Het kan een hele klus zijn.

Marktonderzoek stelt bedrijven in staat datagestuurde beslissingen te nemen om groei en innovatie te stimuleren.

Wat gebeurt er als je geen marktonderzoek doet?

Zonder marktonderzoek zijn zakelijke beslissingen in het beste geval gebaseerd op consumentengedrag uit het verleden, economische indicatoren, of in het slechtste geval op onderbuikgevoel. Beslissingen worden in een luchtbel genomen, zonder na te denken over wat de concurrentie doet. Een belangrijk doel van marktonderzoek is het verwijderen van subjectieve meningen bij het nemen van zakelijke beslissingen. Als merk ben je er om je klanten te bedienen, niet om persoonlijke voorkeuren binnen het bedrijf. De kans op succes is veel groter als u het verschil kent, en marktonderzoek zal ervoor zorgen dat uw beslissingen op inzicht zijn gebaseerd.


Marktonderzoek – in eigen beheer of uitbesteed?

Traditioneel zijn er gespecialiseerde marktonderzoekers geweest die heel goed zijn in wat ze doen, en bedrijven zijn afhankelijk geweest van hun vermogen om dat te doen. Marktonderzoekspecialisten zullen altijd een belangrijk onderdeel van de branche blijven, omdat de meeste merken beperkt worden door hun interne capaciteit, expertise en budgetten en op zijn minst een deel van het werk moeten uitbesteden.

Het marktonderzoeksmodel van externe bureaus heeft er echter voor gezorgd dat merken moeite hadden om het tempo van de veranderingen bij te houden. Hun klanten zouden eronder lijden omdat niet volledig aan hun behoeften werd voldaan met marktonderzoek op het juiste moment.

Bedrijven die marktonderzoek willen uitvoeren, moeten veel vragen beantwoorden:

  • Wie zijn mijn consumenten en hoe moet ik  ze segmenteren en prioriteren  ?
  • Waar zoeken ze naar binnen mijn categorie?
  • Hoeveel kopen ze en wat zijn hun aankooptriggers, barrières en koopgedrag?
  • Zullen mijn marketing- en communicatie-inspanningen weerklank vinden?
  • Is mijn  merk gezond ?
  • Welke  producteigenschappen  zijn het belangrijkst?
  • Is mijn product of dienst klaar voor lancering?
  • Zijn mijn  prijs-  en  verpakkingsplannen  geoptimaliseerd?

Ze moeten allemaal worden beantwoord, maar veel bedrijven vinden het proces van gegevensverzameling lastig, tijdrovend en duur. Het moeilijkste gevecht is vaak weten waar je moet beginnen, en eisen op de korte termijn hebben vaak voorrang gekregen op projecten op langere termijn die geduld vergen om rendement op de investering te bieden.

Tegenwoordig maakt de sector echter enorme vooruitgang, gedreven door snellere productcycli, scherpere concurrentie en zakelijke vereisten rond meer datagestuurde besluitvorming. Met de opkomst van eenvoudige,  gebruiksvriendelijke tools wordt een zekere mate van intern marktonderzoek nu als essentieel beschouwd, met minder excuses om gegevens niet te gebruiken om uw beslissingen te onderbouwen. Met een grotere toegankelijkheid van dergelijke software kan iedereen een expert zijn, ongeacht niveau of ervaring.

Hoe is dit mogelijk?

De kunst van het onderzoeken is niet verdwenen. Het is nog steeds een complexe klus en de hoeveelheid data die moet worden geanalyseerd is enorm. Met de juiste tools en ondersteuning  kan geavanceerd onderzoek er echter heel eenvoudig uitzien  , waardoor u zich kunt concentreren op het ondernemen van actie op wat belangrijk is.

Als u nog geen technologie gebruikt om uw interne marktonderzoek uit te breiden, is dit het moment om te beginnen.

Marktonderzoek in het datatijdperk

De meest succesvolle merken vertrouwen op meerdere gegevensbronnen om hun strategie en besluitvorming te ondersteunen, van hun  marketingsegmentatie  tot de  productkenmerken  die ze ontwikkelen tot commentaren op sociale media. Er zijn zelfs  tools beschikbaar  die machine learning en AI gebruiken om het volgen van wat mensen op alle sites over uw merk zeggen, te automatiseren.

De opkomst van nieuwere en geavanceerdere tools en platforms geeft merken toegang tot meer databronnen dan ooit en hoe de data worden geanalyseerd en gebruikt om beslissingen te nemen. Dit verhoogt ook de snelheid waarmee ze opereren, met een minimale doorlooptijd waardoor merken kunnen reageren op zakelijke omstandigheden en een flexibele benadering kunnen hanteren voor verbeteringen en kansen.

Deskundige partners spelen een belangrijke rol bij het verkrijgen van de beste gegevens, met name door toegang te geven tot aanvullende kennis van marktonderzoek, u te helpen  respondenten te vinden ,  enquêtes uit te voeren  en over de resultaten te rapporteren.

Hoe meet je succes?

Bedrijfsactiviteiten worden doorgaans gemeten aan de hand van hoe goed ze rendement op de investering (ROI) opleveren. Omdat marktonderzoek geen rechtstreekse inkomsten genereert, moet het succes ervan worden gemeten door te kijken naar de positieve resultaten die het oplevert: gelukkigere klanten, een gezonder merk, enzovoort.

Wanneer er wijzigingen in uw producten of uw marketingstrategie worden aangebracht als resultaat van uw marktonderzoeksresultaten, kunt u een voor-en-na-basis vergelijken om te zien of de kennis waarnaar u heeft gehandeld waarde heeft opgeleverd.

Ongeacht de functie waarin u werkt, is het begrijpen van de consument het doel van elk marktonderzoek. Om dit te doen, moeten we  begrijpen wat hun behoeften zijn  , zodat we er effectief aan kunnen voldoen. Als we dat doen, is de kans groter dat we de klanttevredenheid vergroten  en daardoor  de klantenbinding vergroten .

Er worden verschillende statistieken en KPI’s gebruikt om het succes te meten van beslissingen die zijn genomen op basis van marktonderzoeksresultaten

  • Naamsbekendheid binnen de doelgroep
  • Nieuwe gebruikers
  • Aandeel van portemonnee
  • CSAT (klanttevredenheid)
  • NPS (Net Promoter Score)

Wanneer gebruik je marktonderzoek?

U kunt marktonderzoek gebruiken voor vrijwel alles wat te maken heeft met uw huidige klanten, potentiële klantenbestand of doelmarkt. Als u iets wilt weten van uw doelgroep, is marktonderzoek waarschijnlijk de oplossing.

Hier zijn enkele van de meest voorkomende toepassingen:

Kopersegmentatie en profilering

Segmentatie is een populaire techniek die uw doelgroep scheidt op basis van belangrijke kenmerken, zoals gedrag, demografische informatie en sociale attitudes. Met segmentatie kunt u relevante inhoud voor uw verschillende segmenten creëren, waardoor u idealiter beter met al deze segmenten kunt communiceren.

Buyer persona’s zijn profielen van fictieve klanten – met echte kenmerken. Buyer Persona’s helpen u bij het ontwikkelen van producten en communicatie die geschikt zijn voor uw verschillende doelgroepen, en kunnen ook uw besluitvormingsproces begeleiden. Buyer persona’s leggen de belangrijkste kenmerken van uw klantsegmenten vast, samen met betekenisvolle inzichten over wat ze van u willen of nodig hebben. Ze vormen een krachtige herinnering aan de houding van de consument bij het ontwikkelen van een product of dienst, een marketingcampagne of een nieuwe merkrichting.

Door uw kopers en potentiële klanten te begrijpen, inclusief hun motivaties, behoeften en pijnpunten, kunt u alles optimaliseren, van uw marketingcommunicatie tot uw producten, om ervoor te zorgen dat de juiste mensen de relevante inhoud krijgen, op het juiste moment en  via het juiste kanaal. .

Houdingen- en gebruiksonderzoeken

Attitude- en gebruiksonderzoek helpt u uw merk te laten groeien door een gedetailleerd inzicht in de consument te bieden. Het helpt je te begrijpen hoe consumenten bepaalde producten gebruiken en waarom, wat hun behoeften zijn, wat hun voorkeuren zijn en wat hun pijnpunten zijn. Het helpt u gaten in de markt te vinden, te anticiperen op toekomstige categoriebehoeften, toegangsbarrières te identificeren en nauwkeurige go-to-market-strategieën en bedrijfsplannen op te stellen.

Marketingstrategie

Effectief marktonderzoek is een cruciaal hulpmiddel voor het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie: het plan van een bedrijf voor de manier waarop het zijn producten gaat promoten.

Het helpt marketeers eruit te zien als rocksterren door hen te helpen de doelmarkt te begrijpen, fouten te voorkomen, bij de boodschap te blijven en de  behoeften van klanten te voorspellen . Het is de taak van marketing om relevante gegevens te gebruiken om de best mogelijke oplossing te bereiken op basis van het beschikbare onderzoek. Vervolgens kunnen ze de oplossing implementeren, aanpassen en die oplossing met succes op de markt brengen.

Product ontwikkeling

U kunt marktonderzoek doen naar de manier waarop een selecte groep consumenten uw product gebruikt en waarneemt – van hoe ze het gebruiken tot wat ze er wel en niet leuk aan vinden. Door uw sterke en zwakke punten in een vroeg stadium te evalueren, kunt u uw middelen richten op ideeën met het meeste potentieel en uw product- of dienstontwerp afstemmen op een specifieke markt.

De yoghurtzakjes van Chobani zijn een product dat is geoptimaliseerd door middel van geweldig marktonderzoek . Met behulp van het testen van productconcepten – een vorm van marktonderzoek – stelde Chobani vast dat verpakkingen een negatieve invloed kunnen hebben op de aankoopbeslissingen van consumenten. Het merk voerde een subtiele verandering door, waardoor het artikel aan de behoeften van de consument voldeed. Dit vermogen om zijn producten voortdurend te verfijnen op basis van de behoeften en voorkeuren van de klant heeft ervoor gezorgd dat Chobani het nummer 1 yoghurtmerk van Australië is geworden en het marktaandeel heeft vergroot.

Prijsbeslissingen

Marktonderzoek biedt bedrijven inzichten die ook prijsbeslissingen kunnen ondersteunen. Een van de krachtigste hulpmiddelen die marktonderzoekers ter beschikking staan, is conjunctanalyse, een vorm van marktonderzoek waarbij gebruik wordt gemaakt van keuzemodellen om merken te helpen de perfecte reeks functies en prijzen voor klanten te identificeren. Een ander nuttig hulpmiddel is de Gabor-Granger-methode, waarmee u de hoogste prijs kunt identificeren die consumenten bereid zijn te betalen voor een bepaald product of een bepaalde dienst.

Onderzoek naar merktracking

Het merk van een bedrijf is een van zijn belangrijkste bezittingen. Maar in tegenstelling tot andere statistieken, zoals productverkoop, is het geen tastbare maatstaf die u eenvoudigweg uit uw systeem kunt halen. Regelmatig marktonderzoek dat  de consumentenpercepties van uw merk bijhoudt,  stelt u in staat uw merkstrategie in realtime te monitoren en te optimaliseren en vervolgens te reageren op feedback van consumenten om uw merk bij uw doelgroep te behouden of uit te bouwen.

Reclame- en communicatietesten

Advertentiecampagnes kunnen duur zijn, en zonder tests vooraf lopen ze het risico dat ze niet in de smaak vallen bij uw doelgroep. Door uw campagnes te testen, of het nu de boodschap of het advertentiemateriaal betreft, kunt u begrijpen hoe consumenten op uw communicatie reageren voordat u deze implementeert, zodat u wijzigingen kunt aanbrengen in reactie op de feedback van consumenten voordat u live gaat.

Finder, een van ’s werelds snelst groeiende online vergelijkingswebsites, is  een voorbeeld van een merk dat marktonderzoek gebruikt om wat analytische nauwkeurigheid in het bedrijf te injecteren . Dankzij uitstekend marktonderzoek wist het bedrijf de  merkbekendheid  met 23 procent te vergroten,  de NPS  met 8 punten te verhogen en recordwinsten te behalen – en dat allemaal binnen tien weken.

Concurrentieanalyse

Een ander belangrijk onderdeel van het ontwikkelen van het juiste product en de juiste communicatie is het begrijpen van uw belangrijkste concurrenten en hoe consumenten hen waarnemen. Misschien heb je hun websites bekeken en hun product of dienst uitgeprobeerd, maar tenzij je weet hoe consumenten ze waarnemen, heb je geen goed beeld van waar je in vergelijking staat. Als u hun positie op de markt begrijpt, kunt u de sterke punten identificeren die u kunt benutten, evenals eventuele zwakke punten die u kunt aanpakken om u te helpen beter te concurreren. KlantverhaalZie hoe Yamaha productonderzoek doet


Soorten marktonderzoek

Hoewel er veel soorten marktonderzoek bestaan, kunnen alle methoden in twee categorieën worden ingedeeld: primair en secundair.

Primaire onderzoek

Primair onderzoek  zijn marktonderzoeksgegevens die u zelf verzamelt. Dit zijn ruwe gegevens die op verschillende manieren zijn verzameld;  enquêtes , focusgroepen, observaties en interviews behoren tot de meest populaire.

Pluspunten

Primaire informatie bestaat uit nieuwe, ongebruikte gegevens, waardoor u een actueel perspectief krijgt of misschien extra vertrouwen krijgt bij het bevestigen van hypothesen die u al had. Het kan ook zeer gericht zijn op uw exacte behoeften. Primaire informatie kan uiterst waardevol zijn. Hulpmiddelen voor het verzamelen van primaire informatie worden steeds geavanceerder en de markt groeit snel.

Nadelen

Historisch gezien is het intern uitvoeren van marktonderzoek een lastig concept geweest voor merken, omdat ze niet precies weten waar ze moeten beginnen of hoe ze met grote hoeveelheden gegevens moeten omgaan. De opkomst van technologie heeft ervoor gezorgd dat merken toegang hebben tot eenvoudige, gebruiksvriendelijke tools om precies dat probleem te helpen oplossen. Als gevolg hiervan hebben merken meer vertrouwen in hun eigen projecten en gegevens, met als bijkomend voordeel dat de inzichten in realtime naar voren komen.

Secundair onderzoek

Secundair onderzoek  is het gebruik van gegevens die al zijn verzameld, geanalyseerd en gepubliceerd. Meestal zijn het gegevens waarvan u niet de eigenaar bent en die niet specifiek met uw bedrijf in gedachten zijn uitgevoerd, hoewel er vormen van interne secundaire gegevens zijn, zoals oude rapporten. of cijfers van afgelopen boekjaren die afkomstig zijn vanuit uw onderneming. Secundair onderzoek kan worden gebruikt ter ondersteuning van het gebruik van primair onderzoek.

Pluspunten

Secundair onderzoek kan nuttig zijn voor kleine bedrijven omdat het soms gemakkelijker te verkrijgen is, vaak via onderzoeksbureaus. Hoewel de opkomst van primaire onderzoeksinstrumenten deze trend tegengaat door bedrijven in staat te stellen hun eigen marktonderzoek goedkoper uit te voeren, is secundair onderzoek vaak een goedkoper alternatief voor bedrijven die hun geld zorgvuldig moeten besteden. Sommige vormen van secundair onderzoek worden omschreven als ‘lean marktonderzoek’ omdat ze snel en pragmatisch zijn en voortbouwen op wat er al is.

Nadelen

Omdat het niet specifiek is voor uw bedrijf, is secundair onderzoek mogelijk minder relevant en moet u ervoor zorgen dat het van toepassing is op uw exacte onderzoeksvraag. Het kan ook zijn dat het geen eigendom is, waardoor uw concurrenten en andere partijen er ook toegang toe hebben.

Primair of secundair onderzoek – wat te kiezen?

Zowel primair als secundair onderzoek hebben hun voordelen, maar ze kunnen vaak het beste in combinatie worden gebruikt, waardoor u het vertrouwen krijgt om te handelen in de wetenschap dat de hypothese die u heeft robuust is.

Secundair onderzoek heeft soms de voorkeur omdat er een misverstand bestaat over de haalbaarheid van primair onderzoek. Dankzij de technologische vooruitgang hebben merken een veel grotere toegang tot primair onderzoek, maar dit is niet altijd bekend.

Verschillende soorten primair onderzoek

Als u heeft besloten uw eigen primaire informatie te verzamelen, zijn er veel verschillende methoden voor gegevensverzameling die u kunt overwegen. Bijvoorbeeld:

  • Klantonderzoeken
  • Focusgroepen
  • Observatie
  • Interview

Denk goed na over wat u probeert te bereiken voordat u de gegevensverzamelingsmethode(n) kiest die u gaat gebruiken. Elk heeft zijn voor- en nadelen. Als u iemand een eenvoudige meerkeuzevraag stelt, genereert u een ander soort gegevens dan u bij een diepte-interview zou kunnen verkrijgen. Bepaal of uw primaire onderzoek verkennend of specifiek is, en of u kwalitatief onderzoek, kwantitatief onderzoek of beide nodig heeft.

Kwalitatief versus kwantitatief

Een andere manier om verschillende soorten marktonderzoek te categoriseren is op basis van de vraag of ze kwalitatief of kwantitatief zijn.

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek  is het verzamelen van gegevens die niet-numeriek van aard zijn. Het vat een exacte waarheid samen en leidt hieruit af, in plaats van een exacte waarheid vast te stellen. Het is verkennend en kan leiden tot het genereren van een hypothese.

Marktonderzoekstechnieken die kwalitatieve gegevens zouden verzamelen, zijn onder meer:

  • Interviews (face-to-face/telefoon)
  • Focusgroepen
  • Open enquêtevragen

Onderzoekers gebruiken dit soort marktonderzoekstechnieken omdat ze meer diepgang aan de gegevens kunnen toevoegen. In focusgroepen of interviews kun je bijvoorbeeld, in plaats van je te beperken tot ‘ja’ of ‘nee’ op een bepaalde vraag, beginnen te begrijpen waarom iemand zich op een bepaalde manier voelt.

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek  is het verzamelen van gegevens die numeriek van aard zijn. Het is veel zwart-wit in vergelijking met kwalitatieve gegevens, hoewel je ervoor moet zorgen dat er een representatieve steekproef is als je wilt dat de resultaten de werkelijkheid weerspiegelen.

Kwantitatieve onderzoekers beginnen vaak met een hypothese en verzamelen vervolgens gegevens die kunnen worden gebruikt om te bepalen of er empirisch bewijs bestaat om die hypothese te ondersteunen.

Kwantitatieve onderzoeksmethoden omvatten:

  • Opiniepeilingen
  • Vragenlijsten
  • Enquêtes
  • Beoordeel scores

Verkennend en specifiek onderzoek

Verkennend onderzoek is de aanpak die je moet volgen als je niet weet wat je niet weet. Het kan u brede inzichten geven over uw klanten, product, merk en markt. Wil je een specifieke vraag beantwoorden, dan doe je specifiek onderzoek.

  1. Verkennend . Dit onderzoek is algemeen en heeft een open karakter, en omvat doorgaans langdurige interviews met een individu of een kleine focusgroep.
  2. Specifiek . Dit onderzoek wordt vaak gebruikt om een ​​probleem op te lossen dat in verkennend onderzoek is geïdentificeerd. Het gaat om meer gestructureerde, formele interviews.

Verkennend primair onderzoek wordt doorgaans uitgevoerd door het verzamelen van kwalitatieve gegevens. Specifiek onderzoek vindt zijn inzichten meestal via kwantitatieve gegevens.

Hoe marktonderzoek te doen (primaire data)

Primair onderzoek kan kwalitatief of kwantitatief zijn, grootschalig of gericht en specifiek. Je voert dit uit met behulp van methoden zoals enquêtes – die zowel voor kwalitatief als kwantitatief onderzoek kunnen worden gebruikt – focusgroepen, observatie van consumentengedrag, interviews of online tools.

Stap 1: Identificeer uw onderzoeksonderwerp

Onderzoeksonderwerpen kunnen zijn:

  • Producteigenschappen
  • Product- of dienstlancering
  • Een nieuwe doelgroep begrijpen (of een bestaande doelgroep updaten)
  • Merkidentiteit
  • Marketingcampagneconcepten
  • Klantenervaring

Stap 2: Stel een onderzoekshypothese op

Een hypothese is de veronderstelling waarmee je begint. Omdat je iets negatiefs veel gemakkelijker kunt weerleggen dan iets positiefs, is een hypothese een negatieve uitspraak zoals ‘prijs heeft geen effect op de merkperceptie’.

Stap 3: Bepaal welke onderzoeksmethoden het meest effectief zijn

De keuze van uw methode hangt af van uw budget, tijdgebrek en het soort vraag dat u probeert te beantwoorden. U kunt enquêtes, interviews en focusgroepen combineren om een ​​mix van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens te krijgen.

Stap 4: Bepaal hoe u uw gegevens gaat verzamelen en analyseren.

Primair onderzoek kan een enorme hoeveelheid gegevens genereren, en als het doel is om bruikbare inzichten te verkrijgen, kan het lastig zijn om te weten waar je moet beginnen of waar je op moet letten.

De opkomst van merken die hun marktonderzoek en data-analyse in eigen beheer nemen, valt samen met de opkomst van technologie die het proces vereenvoudigt. Deze tools verwerken grote hoeveelheden gegevens en schetsen belangrijke informatie die u zal helpen de belangrijkste beslissingen te nemen.

Stap 5: Voer uw onderzoek uit!

Zo kunt u uw onderzoek uitvoeren met Qualtrics CoreXM

  • Pre-lancering  – Hier wilt u ervoor zorgen dat de enquête/andere onderzoeksmethoden voldoen aan de projectspecificaties (wat u wilt bereiken/onderzoeken)
  • Zachte lancering  – Verzamel een klein deel van de totale gegevens voordat u volledig start. Dit betekent dat u kunt  controleren of alles  naar behoren werkt en dat u eventuele problemen met de gegevenskwaliteit kunt corrigeren.
  • Volledige lancering  – Je hebt het harde werk gedaan om dit punt te bereiken. Als u een tool gebruikt, kunt u achterover leunen en ontspannen, of als u nieuwsgierig wordt, kunt u de gegevens in uw account bekijken.
  • Controleren  – controleer uw gegevens op eventuele problemen of antwoorden van lage kwaliteit. Mogelijk moet u dit verwijderen om de analyse van de gegevens niet te beïnvloeden.

Een helpende hand

 Van het ontwerp tot het schrijven van de enquête op basis van uw behoeften, het helpen bij het programmeren van enquêtes en het verzorgen van de rapportage, Research Services fungeert als verlengstuk van het team en kan helpen waar nodig.

Hoe secundair marktonderzoek te doen

Secundair marktonderzoek kan op verschillende plaatsen worden afgenomen. Sommige gegevens zijn volledig gratis toegankelijk; andere informatie kan uiteindelijk honderdduizenden dollars kosten. Er zijn drie brede categorieën secundaire onderzoeksbronnen:

  • Openbare bronnen  – deze bronnen zijn toegankelijk voor iedereen die ernaar vraagt. Ze omvatten censusgegevens, marktstatistieken, bibliotheekcatalogi, universiteitsbibliotheken en meer. Andere organisaties kunnen van tijd tot tijd ook gratis gegevens publiceren met als doel een goed doel te bevorderen of de aandacht van mensen te trekken.
  • Interne bronnen  – soms bestaan ​​de meest waardevolle gegevensbronnen al ergens binnen uw organisatie. Voor secundair onderzoek kunnen interne bronnen vanwege hun prijs (gratis) en unieke bevindingen de voorkeur verdienen. Omdat interne bronnen niet toegankelijk zijn voor concurrenten, kan het gebruik ervan een duidelijk concurrentievoordeel opleveren.
  • Commerciële bronnen  – als je er geld voor hebt, is de eenvoudigste manier om secundair marktonderzoek te verwerven, het simpelweg van particuliere bedrijven te kopen. Veel organisaties bestaan ​​uitsluitend voor het uitvoeren van marktonderzoek en kunnen betrouwbare, diepgaande, branchespecifieke rapporten verstrekken.

Waar uw onderzoek ook vandaan komt, het is belangrijk ervoor te zorgen dat de bron betrouwbaar en betrouwbaar is, zodat u zeker kunt zijn van de conclusies die u eruit trekt.

Hoe weet je of een bron betrouwbaar is?

Maak gebruik van gevestigde en bekende onderzoeksuitgevers. Overheidswebsites publiceren ook onderzoek en dit is gratis. Door de informatie rechtstreeks uit de bron te halen (in plaats van uit een derde partij), minimaliseert u het risico dat de gegevens verkeerd worden geïnterpreteerd en dat er buiten de context naar de boodschap of inzichten wordt gehandeld.

Hoe secundair onderzoek toe te passen

Het doel en de toepassing van secundair onderzoek zullen variëren afhankelijk van uw omstandigheden. Secundair onderzoek wordt vaak gebruikt ter ondersteuning van primair onderzoek en geeft u daardoor meer vertrouwen in uw conclusies. Er kunnen echter omstandigheden zijn die dit verhinderen – zoals het tijdsbestek en het budget van het project.

Houd een open geest bij het verzamelen van al het relevante onderzoek, zodat er geen sprake is van verzamelingsbias. Begin vervolgens met het analyseren van de getrokken conclusies om te zien of er trends zichtbaar worden. Dit zal je helpen om een ​​consensus te bereiken uit het secundaire onderzoek in zijn geheel.

Het communiceren van uw marktonderzoekresultaten

Het succes van marktonderzoek wordt bepaald door de impact die het heeft op het succes van uw bedrijf. Zorg ervoor dat het niet wordt weggegooid of genegeerd door uw bevindingen effectief te communiceren. Hier zijn enkele tips over hoe u dit kunt doen.

  1. Minder is meer  – Begin uw marktonderzoeksrapport met samenvattingen waarin uw belangrijkste ontdekkingen en hun implicaties worden belicht
  2. Leid met de basisinformatie  – Deel de top 4-5 aanbevelingen in opsommingstekens, in plaats van uw lezers te verplichten pagina’s met analyses en gegevens door te nemen
  3. Modelleer de impact  – Geef voorbeelden en modelleer de impact van eventuele wijzigingen die u doorvoert op basis van uw bevindingen
  4. Show, don’t tell  – Voeg illustratieve voorbeelden toe die rechtstreeks verband houden met de onderzoeksresultaten en benadruk specifieke punten
  5. Snelheid is van essentieel belang  – Maak data in realtime beschikbaar, zodat deze snel in strategieën kunnen worden opgenomen en actie kan worden ondernomen om de waarde te maximaliseren
  6. Werk samen met experts  – Zorg ervoor dat u toegang heeft tot een toegewijd team van experts die klaar staan ​​om u te helpen bij het ontwerpen en lanceren van succesvolle projecten
.
BESTE EN GOEDKOOPSTE PRIJSVERGELIJKER - PRODUCTEN VERGELIJKEN EN MAKKELIJK OVERSTAPPEN
Logo