Haarverzorging

VOORDELEN VAN BIOTINE: DIKKER HAAR, NAGELS EN GEZONDE HUID

VOORDELEN VAN BIOTINE: DIKKER HAAR, NAGELS EN GEZONDE HUID

VOORDELEN VAN BIOTINE: DIKKER HAAR, NAGELS EN GEZONDE HUID

Biotine, of vitamine B7, is een in water oplosbare vitamine die deel uitmaakt van het vitamine B-complex –  een groep essentiële voedingsstoffen die nodig zijn voor een gezonde stofwisseling , zenuw-, spijsverterings-  en cardiovasculaire functies.Biotine werkt als een co-enzym in het lichaam dat nodig is voor het metabolisme van vetzuren, aminozuren en glucose. Dit betekent dat wanneer we voedsel eten dat zijn bronnen van vetten, eiwitten en koolhydraten, haalt vitamine B7 – biotine –  aanwezig moet zijn  voor lichamelijke energie  fysieke activiteiten uit te voeren en voor een goede psychisch functioneren.

De voordelen van biotine zijn onder meer om ons een jonge, aantrekkelijke uitstraling te geven, omdat het een belangrijke rol speelt bij het handhaven van de gezondheid van ons haar, nagels en huid. In feite krijgt biotine soms de bijnaam de ‘H’-vitamine, die voortkomt uit de Duitse woorden Haar en Haut , wat’ haar en huid ‘betekent. Vitamine B7 / biotine wordt vaak toegevoegd aan haar- en huidverzorgingsproducten, hoewel wordt aangenomen dat het niet goed door de huid worden opgenomen en eigenlijk moet worden ingenomen om volledig heilzaam te zijn.

Biotine kan worden gevonden in voedingsmiddelen zoals orgaanvlees, eieren, avocado , bloemkool , bessen, vis, peulvruchten en paddenstoelen .


Deficiëntie kan de vele voordelen van biotine voorkomen 

Een vitamine B7 / biotinedeficiëntie is zeldzaam in landen waar mensen over het algemeen genoeg calorieën en voedsel consumeren in het algemeen. Dit komt voornamelijk door drie redenen: de aanbevolen dagelijkse behoeften zijn relatief laag; veel veel voorkomende voedingsmiddelen bieden biotine; en onderzoekers geloven dat onze spijsverteringsbacteriën in de darm het vermogen hebben om zelf een biotine te maken. ( 1 )

Dus wat veroorzaakt een biotine tekort? Biotine is oplosbaar in water, wat betekent dat het in de bloedbaan reist en eventuele overtollige of ongebruikte hoeveelheden in het lichaam worden geëlimineerd via de urine. Daarom bouwt het lichaam geen reserves aan biotine op en is het erg moeilijk om te veel te consumeren; hierdoor zijn toxische niveaus zeer zeldzaam. Dit betekent echter ook dat je idealiter elke dag kleine hoeveelheden vitamine B7 moet inslikken om de toevoer van je lichaam hoog genoeg te houden. ( 2 )

Zoals uitgelegd in een belangrijke studie over biotine door Dr. Janos Zempleni et al., Zijn drie eiwitten belangrijk voor de juiste hoeveelheden biotine die in het lichaam moeten worden gehouden (een proces dat homeostase wordt genoemd). Deze eiwitten zijn: biotinidase, de natriumafhankelijke multivitamine transporter (SMVT) en holocarboxylase synthetase (HCS). Deze eiwitten werken samen om ervoor te zorgen dat biotine vrijkomt uit voedsel dat we eten en vervolgens wordt geabsorbeerd door het gastro-intestinale systeem. ( 3 ) Bepaalde andere eiwitten kunnen soms interfereren met dit proces, waaronder avidine, dat wordt aangetroffen in rauwe eiwitten.

Verhoogde risicofactoren voor vitamine B7 / biotinedeficiëntie omvatten de volgende: ( 4 , 5 )

  • zwangerschap
  • langdurig gebruik van bepaalde anti-epileptische medicatie
  • overmatig alcoholgebruik
  • veel rauwe eiwitten eten
  • roken
  • langdurig antibioticagebruik
  • intestinale malabsorptie problemen of ernstige spijsverteringsstoornissen zoals de ziekte van Crohn, coeliakie of leaky gut syndroom

Hoewel een biotine-tekort zeer zeldzaam is, kunnen symptomen optreden in de volgende gevallen:

  • droge, geïrriteerde huid
  • broos haar of haaruitval
  • gebrek of energie of chronische vermoeidheid
  • spijsvertering en darmkanaal problemen
  • spierpijn en -pijn
  • zenuwschade
  • stemmingswisselingen
  • krampen
  • tintelingen in de ledematen
  • cognitieve stoornissen

Dagelijkse aanbevolen waarden van biotine (vitamine B7)

Volgens het Institute of Medicine van de National Academy of Science, om biotine-voordelen te ontvangen, is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid biotine: ( 6 )

  • 5 microgram dagelijks voor zuigelingen
  • 6-8 microgram per dag voor baby’s van 7 maanden tot 3 jaar oud
  • 12-20 microgram per dag voor kinderen van 4-13 jaar oud
  • 25 microgram voor adolescenten
  • 30 microgram voor mannelijke en vrouwelijke volwassenen ouder dan 19 jaar
  • 30 milligram voor zwangere vrouwen en 35 milligram voor vrouwen die borstvoeding geven

Suppletie met biotine (vitamine B7)

Vitamine B7 kan worden gevonden als onderdeel van B-complexsupplementen, ook wel bijnierondersteuningscomplex of energiecomplexsupplementen genoemd. Deze soorten supplementen bevatten meestal een volledig spectrum van B-vitamines, waaronder vitamine B6 , vitamine B12 , vitamine B2-riboflavine en vitamine B3-niacine .

Het vitamine B-complex ondersteunt samen de metabolismeactiviteit , hersenfuncties, zenuwsignalering en vele andere belangrijke dagelijkse functies. Ze werken ook met elkaar, dus het samen nemen van B-vitaminen is altijd de beste manier om ervoor te zorgen dat u de meeste resultaten krijgt.

Als u van plan bent vitamine B-supplementen te nemen, moet u er rekening mee houden dat niet alle supplementen gelijk zijn. Om de meeste biotine-voordelen te krijgen, moet u een multivitamine van hoge kwaliteit kopen of een product aanvullen dat is gemaakt van echte voedselbronnen en geen vulstoffen of gifstoffen bevat om de meeste voordelen te behalen.

Deze worden gemaakt door verschillende samenwerkende voedingsstoffen samen te voegen, zodat uw lichaam de vitaminen en mineralen herkent en op een synergetische manier kan gebruiken – vergelijkbaar met hoe ze in voedselbronnen voorkomen. Het op deze natuurlijke manier verkrijgen van vitamines zoals vitamine B7 geeft u de meeste biotine-voordelen en helpt u ongewenste, ineffectieve, synthetische vitaminevullers en toxines te vermijden .


Voedselbronnen van biotine (vitamine B7)

Er zijn in feite acht verschillende vormen van biotine, maar er is er maar één in de natuur – de soort die je vindt in voedselbronnen. Dit type wordt “D-biotine” genoemd en wordt verondersteld het enige type te zijn met volledige vitaminemogelijkheden. Dit is een ander voorbeeld van waarom het altijd het beste is om uw vitaminen en mineralen waar mogelijk uit echte voedselbronnen te halen, omdat ze voedingsstoffen bevatten, net zoals de natuur bedoeld is om door het lichaam te worden gebruikt.

In 2004, toen onderzoekers 51 verschillende voedingsmiddelen onderzochten om te bepalen hoeveel biotine beschikbaar was, vonden ze een breed scala van verschillende biotine niveaus in elk voedsel. Om die redenen vermelden veel autoriteiten (waaronder de USDA) niet de hoeveelheid biotine die beschikbaar is in gewone voedingsmiddelen. Echter, volgens studies waren de onderstaande voedingsmiddelen enkele van de hoogste die getest moesten worden, hoewel je zult zien dat de hoeveelheid biotine binnen elk nog steeds behoorlijk varieert.

Hier zijn enkele van de 9 beste voedselbronnen van biotine:( 7 )

  • Lever  – gekookt 3 ons: 27-35 milligram
  • Eieren  –  1 geheel: 13-25 milligram
  • Gist – 7 gram / ongeveer 1 eetlepel: 1,4-14 milligram
  • Zalm – 3 ons: 4-5 milligram
  • Kaas (probeer biologische geitenkaas) – 1 ounce: 0,4-2 milligram
  • Avocado  – 1 geheel: 2-6 milligram
  • Frambozen – 1 kop: 0,2-2 milligram
  • Bloemkool  – 1 kop: 0,2-2 milligram
  • Volkorenbrood (probeer Ezechiël brood ) – 1 plak: 0,2-6 milligram

Daarnaast worden ook andere bessen, paddenstoelen en andere vissoorten verondersteld goede bronnen van biotine te zijn.

Interessant is dat vitamine B7 uitsluitend wordt gevonden in de dooier van het ei en helemaal niet aanwezig is in eiwitten. Sommige rapporten hebben aangetoond dat mensen niet alleen B-vitamines missen als ze alleen eiwitten eten en de dooier weggooien, maar dat eiwitten eigenlijk ook de mogelijkheid hebben om de effecten van B-vitamines uit te putten – mogelijk zelfs een vitamine B7-tekort te veroorzaken . ( 8 )

Biotine  voordelen 

1. Ondersteunt een gezond metabolisme 

Biotine reguleert genexpressies die cruciaal zijn bij het uitvoeren van functies van het metabolisme . ( 9 )

Vitamine B7 is, samen met andere B-vitamines, nodig om het voedsel dat je eet om te zetten in bruikbare energie die een gezond metabolisme ondersteunt. Vitamine B7 doet dit op verschillende manieren: ( 10 )

  • Het zet glucose uit koolhydraten en suikers om in bruikbare “brandstof”, de voorkeursbron van het lichaam.
  • Het helpt het lichaam aminozuren van eiwitten te gebruiken om meerdere lichaamsfuncties uit te voeren.
  • Het activeert vetzuren uit vetbevattende voedingsmiddelen zoals oliën of dierlijke vetten.

Pas als het lichaam macronutriënten uit voedsel voor energie kan gebruiken, vindt normale, gezonde metabole activiteit plaats. Vitamine B7 verbetert ook het metabolisme en het gebruik van glucose, wat buitengewoon heilzaam is in onze samenleving, waar gevallen van diabetes type 2 zo vaak voorkomen.

Zonder voldoende vitamine B7 in het lichaam, kunnen symptomen van een trage stofwisseling optreden zoals lage energieniveaus, vermoeidheid, gewichtstoename, spijsverteringsproblemen , mogelijke ontwikkeling van diabetes, veranderingen in eetlust, slechte stemmingen en meer.

2. Kan glucose-intolerantie verbeteren en helpen om de bloedsuikerspiegel in balans te houden 

Vitamine B7 / biotine, vooral in combinatie met chroom, heeft aangetoond dat het helpt bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes . Dit geldt met name voor degenen die een bloedglucosegehalte (suiker) hebben dat niet goed wordt gecontroleerd door geneesmiddelen op recept.

Biotine komt de bloedsuikerspiegel ten goede, omdat het de activiteit van insuline vergemakkelijkt, wat het cruciale hormoon is dat nodig is om de bloedsuikerspiegel weer in evenwicht te brengen. ( 11 ) Een betere insulinerespons helpt het risico op sterk fluctuerende bloedsuikerspiegels te verminderen, wat kan leiden tot prediabetes , diabetes 2 , gewichtstoename en vormen van metabool syndroom.

Biotine vermindert de expressie van enzymen die glucoseproductie door de lever stimuleren, waardoor er minder suiker in de bloedbaan vrijkomt. Om deze reden is vitamine B7-tekort in verband gebracht met verminderde glucosetolerantie en verminderde benutting van glucose, die risicofactoren zijn voor diabetes. Vitamine B7 kan ook helpen bij het verminderen van de symptomen van bestaande gevallen van diabetes, waaronder zenuwpijn.

3. Onderhoudt gezond haar, huid en nagels 

Vitamine B7 is nodig om een gezonde huid , haar en nagels te behouden, dus wanneer iemand een vitamine B7-tekort ervaart, kunnen de symptomen zich manifesteren in de vorm van dunner wordend, splitsend en broos haar of dermatitis die resulteert in een droge, geïrriteerde huid. U zult misschien merken dat biotine om deze reden in veel cosmetische gezichtscrèmes, haarmaskers en andere vrij verkrijgbare schoonheidsproducten wordt opgenomen, maar het is veel effectiever wanneer het wordt gegeten dan plaatselijk wordt aangebracht.

Volgens studies kan het nemen van hoge doses biotine helpen om zwak haar en nagels te behandelen . In feite werd dit voordeel van vitamine B7 voor het eerst ontdekt toen paarden effectief werden behandeld met biotine om problemen met de hoeven van de paarden te corrigeren die broos en gebarsten werden. ( 12 )

Andere voordelen van biotine zijn het helpen beschermen van de huid tegen acne , schimmelinfecties, huiduitslag en ernstige uitdroging en barsten. ( 13 , 14 )

4. Beschermt de hersenfunctie en bestrijdt cognitieve achteruitgang

Biotine komt de gezondheid van het zenuwstelsel ten goede vanwege zijn rol in zenuwsignalering en neurotransmitteractiviteit. ( 15 ) B-vitaminen beïnvloeden samen de geheugenfunctie en verdedigen tegen leeftijdgerelateerde cognitieve stoornissen, zoals neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer of dementie.

Vanwege hun rol in het synthetiseren van hormonen die gerelateerd zijn aan een stemmingsregulatie, helpen B-vitamines zoals vitamine B7 om een ​​positieve mindset te behouden, energie te verhogen en de concentratie te verhogen.

5. Helpt een gezond cardiovasculair systeem te behouden

B-vitamines zoals vitamine B7 spelen een rol bij de verdediging tegen veel voorkomende oorzaken van hartaandoeningen, waaronder ontsteking , atherosclerose (of plaquevorming in de bloedvaten), hartaanvallen  en beroertes.

Vitamine B7 en chroom kunnen samen de cholesterolspiegels helpen verbeteren , aldus studies. Van vitamine B7 is aangetoond dat het positieve resultaten heeft met een toenemend “goed” HDL-cholesterol, terwijl het helpt om het “slechte” LDL-cholesterol te verlagen. Dit geldt vooral voor mensen met diabetes die vatbaar zijn voor hartaandoeningen.

6. steunt de schildklier en bijnier functie 

B-vitamines zoals vitamine B7 / biotine zijn nodig voor een goede schildklieractiviteit en ter verdediging tegen bijnierinsufficiëntie . De schildklierplant en de bijnieren zijn “meesterklieren” die verantwoordelijk zijn voor meerdere lichaamstoestanden, zoals honger, slaap, pijnperceptie, stemming en energie. ( 16 )

Een tekort aan B-vitaminen kan leiden tot schildklier- en bijniercomplicaties – en dus veel negatieve symptomen veroorzaken, zoals vermoeidheid, gewichtstoename of -verlies, slaapproblemen en meer.

7. Nodig om weefsels en spieren te bouwen en te repareren 

De voordelen van biotine omvatten het helpen van de groei en het onderhoud van lichaamsweefsels, inclusief het helpen repareren en het opbouwen van spieren . Wanneer weefsel of spieren worden afgebroken, werken B-vitaminen zoals vitamine B7-biotine om de kracht van spieren en weefsels die tot groei leiden, terug op te bouwen . ( 17 )

B-vitamines helpen ook om ontstekingen te verminderen die kunnen leiden tot spier- of gewrichtspijnen, pijn of bewegingsproblemen. Nog ernstiger: een tekort aan vitamine B7 en andere B-vitamines kan de groei belemmeren en leiden tot een verkeerde ontwikkeling bij foetussen en zuigelingen. Dit is een reden waarom het verkrijgen van voldoende vitamine B7 / biotine en alle andere B-vitamines cruciaal is tijdens de zwangerschap.


Biotine (vitamine B7) aan uw dieet toevoegen

Als u op een natuurlijke manier meer biotine-voordelen uit uw dieet wilt halen, probeer dan een paar van deze receptideeën die voedingsmiddelen gebruiken die rijk zijn aan B-vitamines:

  • Voor gezonde ontbijt of lunch ideeën, kunt u een van deze vele eiwitten en voedingsstoffen verpakt maken ei recepten
  • Neem voor de lunch enkele biotinerijke bessen in deze Berry Goat Cheese-salade of als snack, neem een Frozen Berry Coconut en Lime Smoothie .
  • Als je van bloemkool houdt, probeer dan Lemon Roasted Cauliflower of gezonde bloemkool Mac ‘en Cheese .
  • Voor ideeën voor bijgerechten die rijk zijn aan vitamine B7, probeer wat avocado te hebben in dit Mango Avocado Salsa recept of deze romige komkommer avocado soep . Zoek voor nog meer ideeën een recept uit deze lijst met 50 Amazing Avocado Recepten .

Bezorgdheid en interacties van biotine (vitamine B7)

Overconsumptie van vitamine B7 wordt niet als een bedreiging beschouwd en er zijn zeer weinig of geen gevallen van vitamine B7-toxiciteit gerapporteerd. Vitamine B7-spiegels kunnen echter worden beïnvloed als iemand anti-epileptische medicatie of orale antibiotica gebruikt, of als ze een bekende spijsverteringsstoornis hebben die normale darmbacterieniveaus kan verstoren.

Bepaalde medicijnen – waaronder de huidmedicatie isotretinoïne (Accutane) die wordt voorgeschreven voor acne – kunnen de activiteit van vitamine B7 verminderen. Abnormaal hoge doses van andere B-vitaminen zoals pantotheenzuur kunnen ook de niveaus van vitamine B7-biotine in het lichaam verlagen.

Trouwens van alle B-vitaminen, kunnen zeer hoge doses vitamines van supplementen van invloed zijn op de dosering van anderen, dus het is altijd aangeraden om alleen de aanbevolen dosis in te nemen, tenzij uw arts u anders adviseert.

VOORDELEN VAN BIOTINE: DIKKER HAAR, NAGELS EN GEZONDE HUID