Haarverzorging

TOP 6 VITAMINEN VOOR HAARGROEI EN GEZONDER DIKKER HAAR

TOP 6 VITAMINEN VOOR HAARGROEI EN GEZONDER DIKKER HAARTOP 6 VITAMINEN VOOR HAARGROEI EN GEZONDER DIKKER HAAR

De verschijning van haar speelt een belangrijke rol in de fysieke verschijning en zelfperceptie van mensen, dus het kan verwoestend zijn om haaruitval te ervaren, vooral wanneer er niets lijkt te zijn dat u eraan kunt doen. Maar wist u dat er vitamines zijn voor de haargroei? In feite is slechte voeding, inclusief vitaminetekorten, een belangrijke factor voor haarverlies. Deze natuurlijke remedies tegen haarverlies werken om de oorzaak van het probleem op te lossen, zoals het reguleren van uw hormoonspiegels of het bestrijden van oxidatieve stress die toeneemt met de leeftijd.

Minder dan 45 procent van de vrouwen gaat door het leven met een volle haardos, terwijl een meerderheid van de mannen een haarverlies doormaakt gedurende hun leven. De haarverzorgingsindustrie weet dat consumenten een grote behoefte hebben om er nu jonger dan ooit uit te zien, dus levert het voortdurend nieuwe producten die beloven de haargroei te bevorderen. Voordat u uw geld uitgeeft aan nog een ander product dat u teleurgesteld kan laten, moet u deze vitamines eerst gebruiken voor haargroei (of haarvitaminen zoals ik ze soms noem).

Heeft u moeite om lang, luxueus haar te laten groeien? Bekijk deze 6 vitaminen die je haargroei kunnen stimuleren!


6 vitamines voor haargroei

De waarheid is dat haarverlies een complex proces is waarbij verschillende genetische, hormonale en omgevingsmechanismen betrokken zijn. Net als onze huid is het haarzakje onderhevig aan intrinsieke en extrinsieke veroudering. Tot de intrinsieke factoren behoren onze genetische en epigenetische mechanismen en extrinsieke factoren zijn roken en UV-straling.

Soms is haaruitval ook te wijten aan een vitaminetekort. Gelukkig kan een tekort worden gecorrigeerd door vitaminerijk voedsel aan je dieet toe te voegen of supplementen te gebruiken. Sommige vitaminen hebben antioxiderende eigenschappen die helpen bij het bestrijden van de extrinsieke factoren van haaruitval, en sommige vitaminen helpen het lichaam hormoonniveaus in evenwicht te houden, een andere factor die de haargroei stopt.

Probeer deze gezonde haarvitaminen als je je afvraagt hoe je het haar vannature dikker maakt .

1. Visolie

Oliën rijk aan verschillende vetzuursoorten zijn uitgebreid gebruikt in zowel dierlijke als humane studies om de effecten op huid- en haargezondheid te evalueren. Omega-3-vetten voeden het haar, ondersteunen de verdikking van het haar en verminderen ontstekingen die tot haarverlies kunnen leiden. Daarom heeft visolie voordelen voor het haar en is het een van de top zes vitamines voor de haargroei.

Een studie uit 2015, gepubliceerd in het Journal of Cosmetic Dermatology, evalueerde de effecten van een suppletie van zes maanden met omega-3, omega-6 en antioxidanten op haaruitval. In de gerandomiseerde, vergelijkende studie namen 120 gezonde vrouwelijke proefpersonen met vrouwelijk patroon haarverlies deel. Het primaire eindpunt was de verandering in haardichtheid die werd geëvalueerd op gestandaardiseerde foto’s, en het secundaire eindpunt omvatte veranderingen in het percentage actieve haarzakjes en de diameterverdeling van de haargroei.

Na zes maanden behandeling, toonde de foto-evaluatie een superieure verbetering in de gesupplementeerde groep. De haargroei nam toe in vergelijking met de controlegroep, en 89,9 procent van de deelnemers rapporteerde een vermindering van haarverlies, evenals een verbetering van de haardiameter (86 procent) en haardichtheid (87 procent). ( 1 )

Eet omega-3 voedsel zoals zalm, makreel, tonijn, witte vis, sardines, eidooiers, walnoten, hennepzaden en natto om ontstekingen te verminderen en hormonen in balans te brengen. Als u niet genoeg omega-3-voedsel eet, neem dan een tot twee capsules of een eetlepel topoliën van visolie om ontstekingen te verminderen die haaraandoeningen veroorzaken. Als u al bloedverdunnende medicijnen, waaronder aspirine , gebruikt, moet u contact opnemen met uw zorgverzekeraar voordat u visolie gebruikt, omdat dit de bloeding kan verhogen.

2. Zink

Orale zinkverbindingen worden al decennia lang gebruikt voor de behandeling van stoornissen zoals telogene effluvium en alopecia areata, vormen van haaruitval, omdat zink de gezondheid van haarfollikels ten goede komt. Zink is een essentiële co-factor voor meerdere enzymen en is betrokken bij belangrijke functionele activiteiten in de haarzakjes. Zink is ook een krachtige remmer van regressie van haarfollikels en versnelt het herstel van haarfollikels. Studies suggereren dat sommige alopecia areata patiënten tekort aan zink en zinksulfaat orale therapie dient als een effectieve behandeling.

In een onderzoek uit 2013 evalueerden onderzoekers de rol van de zinkstatus in elk van de vier soorten haarverlies, waaronder alopecia areata, haarverlies bij mannelijk patroon, haarverlies bij vrouwelijk patroon en telogeen effluvium. Bij alle haarverliespatiënten was het gemiddelde serumzink significant lager dan de controlegroep. De analyse van elke groep toonde aan dat alle groepen haarverlies een statistisch lagere zinkconcentratie hadden, in het bijzonder de alopecia-atatagroep. De gegevens leidden tot de hypothese dat verstoringen in zinkmetabolisme een belangrijke rol spelen bij haarverlies. ( 2 )

Een studie uit 2009 gepubliceerd in Annals of Dermatology evalueerde de therapeutische effecten van orale zinksuppletie gedurende 12 weken bij 15 alopecia areata-patiënten met lage serum-zinkgehaltes. Orale zink gluconaat (50 milligram) suppletie werd gegeven aan alopecia areata-patiënten zonder enige andere behandeling. De serumzinkgehaltes werden gemeten vóór en na zinksuppletie en vervolgens werd een vierpuntenschaal van haargroei gebruikt om het therapeutische effect te evalueren.

Na de therapie namen de serumzinkgehalten significant toe en werden positieve therapeutische effecten waargenomen bij negen van de 15 patiënten (66,7 procent). De onderzoekers concludeerden dat zink suppletie moet worden gegeven aan de alopecia areata-patiënten met een laag serum-zinkgehalte en het zou zelfs een adjuvante therapie kunnen worden voor patiënten die geen resultaten ervoeren bij het gebruik van traditionele therapeutische methoden. Daarom is zink een van de belangrijkste vitaminen voor de haargroei. ( 3 )

3. B-Complexe Vitamine (Biotine & B5)

Biotine en pantotheenzuur (vitamine B5) zijn gebruikt als alternatieve behandelingen voor haarverlies. Biotine is goed voor je haar door dakshingles te herbouwen die beschadigd zijn door over-shamponeren, blootstelling aan de zon, föhnen en strijken. Vitamine B5 ondersteunt de bijnieren, die de haargroei stimuleren.

Een studie uit 2011, gepubliceerd in het British Journal of Dermatology,onderzocht het vermogen van een leave-on-combinatie, waaronder panthenol , het alcoholanaloog van pantotheenzuur, om de diameter en het gedrag van individuele haarhoofdvezels te beïnvloeden. De behandeling verhoogde de diameter van individuele, bestaande terminale hoofdhuidvezels aanzienlijk. Het verdikte ook de haarvezels en verhoogde de plooibaarheid, waardoor de haartjes beter bestand zijn tegen kracht zonder te breken. ( 4 )

Een belangrijk teken van een biotine-tekort is haaruitval. Een tekort kan worden veroorzaakt door roken, verminderde leverfunctie of zelfs zwangerschap. Onderzoek suggereert dat een aanzienlijk aantal vrouwen een biotinedeficiëntie ontwikkelen tijdens een normale zwangerschap, omdat de snel delende cellen van de zich ontwikkelende foetus biotine nodig hebben voor de synthese van essentiële carboxylasen en histon-biotinylatie. Onderzoekers concluderen dat aanzienlijke veranderingen in markers van biotinemetabolisme tijdens zwangerschap en borstvoeding suggereren dat de inname van biotine de huidige aanbevelingen overschrijdt om aan de eisen van deze reproductietoestanden te voldoen. ( 5 )

Om haarverlies te keren en de haarsterkte te verhogen, neem dagelijks een vitamine B-complex tablet of neem afzonderlijk biotine en vitamine B5. Het eten van biotine en vitamine B5-voedingsmiddelen , zoals eieren, rundvlees, kip, avocado, peulvruchten, noten en aardappelen, helpt ook om een ​​tekort te voorkomen en de haargroei te bevorderen.

 

4. Vitamine C

Experimenteel bewijs suggereert dat oxidatieve stress een belangrijke rol speelt in het verouderingsproces. Reactieve zuurstofsoorten of vrije radicalen zijn zeer reactieve moleculen die direct cellulaire structurele membranen, lipiden, eiwitten en DNA kunnen beschadigen.

Met de leeftijd neemt de productie van vrije radicalen toe en neemt de hoeveelheid antioxidatieve enzymen die het lichaam verdedigen af, wat leidt tot schade aan cellulaire structuren en de veroudering van het haar. Door te werken als een antioxidant, bestrijdt vitamine C oxidatieve stress die bijdraagt ​​aan haarveroudering en haarverlies. ( 6 )

Om schade door vrije radicalen te bestrijden en het haar tegen veroudering te beschermen, vult u vitamine C-voedingsmiddelen zoals sinaasappels, rode pepers, boerenkool, spruitjes, broccoli, aardbeien, grapefruit en kiwi. Als je supplementen nodig hebt, neem dan 500 – 1000 milligram vitamine C tweemaal daags als antioxidant.

5. Strijk

Verschillende studies hebben de relatie tussen ijzerdeficiëntie en haarverlies onderzocht , en sommige suggereren dat ijzerdeficiëntie gerelateerd kan zijn aan alopecia areata, androgenetische alopecia, telogeneffluvium en diffuus haarverlies. ( 7 )

Onderzoekers aan de Teheran University of Medical Sciences in Iran bestudeerden de relatie tussen de status van het ijzeren lichaam en verschillende soorten haarverlies. Zij voerden een analytische case-control studie uit om te beoordelen of diffuus telogeen haarverlies bij vrouwen in de leeftijd tussen 15 en 45 geassocieerd is met ijzertekort – 30 vrouwen met gedocumenteerd telogeen haarverlies werden vergeleken met 30 vrouwen zonder haarverlies.

De onderzoekers ontdekten dat van de negen patiënten met ijzergebreksanemie, acht telogen haarverlies hadden. Het gemiddelde ferritine (een eiwit in het lichaam dat bindt aan ijzer) was statistisch significant lager bij patiënten met diffuus telogeen haarverlies dan bij proefpersonen zonder haarverlies. De studie suggereert dat vrouwen met een ijzertekort een hoger risico op haarverlies hebben en dat serumferritinespiegels onder of gelijk aan 30 milligram / milliliter sterk geassocieerd zijn met telogeen haarverlies. ( 8 )

Om de haargroei te stimuleren, voeg  je elke dag ijzerrijk voedsel toe aan je dieet. Eet veel spinazie, snijbiet, boerenkool, eidooiers, biefstuk, marinebonen en zwarte bonen. Omdat een ijzertekort kan leiden tot haarverlies, moet u ervoor zorgen dat u uw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid krijgt door veel ijzerrijk voedsel te eten en dagelijks multivitamine in te nemen.

Wees echter op uw hoede voor buitensporige ijzersuppletie. Het kan ijzerstapeling veroorzaken en moet worden vermeden. Patiënten die niet op een ijzertherapie reageren, moeten extra worden getest om andere onderliggende oorzaken van ijzertekort en haarverlies te identificeren.

6. Vitamine D

Haarzakjes zijn zeer gevoelig voor hormonen en vitamine D is een hormoon dat een belangrijke rol speelt bij calciumhomeostase, immuunregulatie en differentiatie van celgroei. In de wetenschappelijke wereld is het algemeen bekend dat alopecia areata vaak wordt aangetroffen bij patiënten met vitamine D-tekort , vitamine D-resistente rachitis of vitamine D-receptor-mutatie. ( 9 )

Onderzoek suggereert dat onvoldoende niveaus van vitamine D zijn betrokken bij verschillende auto-immuunziekten, waaronder alopecia areata. Een cross-sectioneel onderzoek met 86 patiënten met alopecia areata, 44 patiënten met vitiligo en 58 gezonde controles werd uitgevoerd. Serum 25-hydroxyvitamine vitamine D-spiegels bij patiënten met alopecia areata waren significant lager dan die van de patiënten met vitiligo en de gezonde controles. Bovendien werd een significante inverse correlatie gevonden tussen de ernst van de ziekte en serum 25 (OH) D-spiegels bij patiënten met alopecia.

Onderzoekers concludeerden dat screening van patiënten met alopecia areata op vitamine D-tekort van waarde lijkt te zijn voor de mogelijkheid om deze patiënten aan te vullen met vitamine D. ( 10 )

Directe blootstelling aan de zon is de beste manier om vitamine D te absorberen, plus je kunt je lichaam ontgiften met de zon . Blijf ongeveer 10-15 minuten in de zon zitten om ongeveer 10.000 eenheden natuurlijke vitamine D te absorberen. Lokale toepassing van vitamine D kan ook een rol spelen bij het herstel van haarcyclusstoornissen bij patiënten met alopecia areata. Om vitamine D-waarden te verhogen met voedselbronnen, eet vitamine D-rijk voedsel zoals heilbot, makreel, paling, zalm, witte vis, zwaardvis, maitake paddenstoelen en portabella paddenstoelen.


Kruiden en voedingsmiddelen voor de haargroei

Hoewel het geen vitamines zijn, kunnen twee andere producten de haargroei helpen verbeteren. Rosemary etherische olie die lokaal wordt gebruikt, kan van nature haar dikken, net als aloë vera sap en gel. Gebruik deze samen met de bovenstaande vitaminen voor de haargroei en u zult zeker voller, dikker haar zien.

Rozemarijn etherische olie

Bij toepassing op de hoofdhuid wordt aangenomen dat rozemarijnolie hetcelmetabolisme verhoogt dat de haargroei stimuleert. Een onderzoek uit 2013, uitgevoerd aan de Kinki University in Japan, vond dat rozemarijnbladextract haargroei verbeterde bij muizen die haargroei onderbrekingen door testosteronbehandeling ondervonden. ( 11 )

Een menselijke studie uitgevoerd in 2015 onderzocht de klinische werkzaamheid van rozemarijnolie bij de behandeling van androgenetische alopecia. Patiënten met androgenetische alopecia werden gedurende zes maanden behandeld met rozemarijnolie of minoxidil (2 procent), die diende als controlegroep. Minoxidil is een medicijn dat wordt gebruikt om de haargroei en langzaam kalend te stimuleren.

Na zes maanden behandeling ervoeren beide groepen een aanzienlijke toename in haartelling. Hoofdhuid jeuk kwam echter vaker voor in de minoxidil-groep. De studie bewijst dat rozemarijnolie net zo effectief is als medicijnen voor haargroei, met minder bijwerkingen, zoals jeuk op de hoofdhuid. ( 12 )

Probeer dit Rosemary, Cedarwood & Safe Hair Thickener  om de tekenen van haaruitval te keren.

Aloe Vera-sap en -gel

Aloë vera heeft voedende eigenschappen en tonnen vitamines en mineralen die helpen om je haar sterk en gezond te houden. Aloë vera-voordelen zijn al eeuwen bekend vanwege aloë vera en bevat eigenschappen voor gezondheid, schoonheid, medicinale werking en huidverzorging. Het kalmeert en conditioneert de hoofdhuid en biedt de ideale omgeving voor de haargroei.

U kunt aloë vera-gel rechtstreeks op de hoofdhuid aanbrengen of toevoegen aan een zachte en natuurlijke shampoo. Om inwendig aloë vera te nemen, drink tweemaal per dag ongeveer een halve kop aloë vera sap. De genezende eigenschappen stimuleren uw dermatologische gezondheid.

Een studie uit 2012, gepubliceerd in Anatomy & Cell Biology, toonde aan dat aloë vera-gel ontsteking verminderde en opmerkelijke wondgenezingseffecten had bij gebruik op ratten na een chirurgische incisie. Aloë vera bevorderde niet alleen een snelle wondsluiting, maar het versterkte ook de haargroei bij het zicht op de incisie. ( 13 )

Van aloë vera is ook gemeld dat het een beschermend effect heeft tegen stralingsschade aan de huid, wat kan leiden tot haaruitval. Na het toedienen van aloë vera-gel, wordt een antioxidant-eiwit genaamd metallothioneïne in de huid aangemaakt, dat vrije radicalen opruimt en UV-geïnduceerde suppressie voorkomt. ( 14 )

Vanwege de antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen van aloë vera, helpt het ook bij het elimineren van roos – perfect voor mensen die voller haar willen en willen weten hoe ze zich van roos kunnen ontdoen – en de enzymen kunnen de hoofdhuid van dode cellen verwijderen en de regeneratie van de huid bevorderen weefsel rond de haarzakjes.


Wat stopt haargroei?

Haar wordt beschouwd als een belangrijk onderdeel van het algemene uiterlijk van een individu, en de psychologische impact van haaruitval resulteert in schadelijke veranderingen in het gevoel van eigenwaarde en eigenwaarde. Het treft ook een groot aantal mensen, omdat 50 procent van de mannen op 50-jarige leeftijd wordt getroffen door genetische haaruitval. Bij vrouwen is de belangrijkste oorzaak van haarverlies vóór de leeftijd van 50 jaar voedingswaarde, met 30 procent. De belangrijkste oorzaak van haarverlies bij vrouwen lijkt te bestaan ​​uit uitgeputte ijzervoorraden, maar correcties van deze onevenwichtigheden kunnen het overmatige haarverlies binnen een paar maanden stoppen. ( 15 )

Factoren die de haargroei remmen, zijn:

  • Slechte voeding
  • Hormonale veranderingen
  • Familiegeschiedenis
  • medicijnen
  • Bestralingstherapie
  • Zwangerschap
  • Schildklieraandoeningen
  • Anemie
  • Auto-immuunziekten
  • Polycysteus ovarium syndroom
  • Huidaandoeningen (zoals psoriasis en seborrheic dermatitis )
  • Spanning
  • Dramatisch gewichtsverlies
  • Lichamelijk trauma

Soorten haarverlies

Alopecia Areata  –  Alopecia areata wordt beschouwd als een auto-immuunziekte waarbij het immuunsysteem de haarzakjes abusievelijk aanvalt. De aangetaste haarzakjes worden klein en vertragen de haarproductie drastisch. Onderzoekers geloven dat een soort trigger, zoals een virus of vitaminetekort, de aanval kan veroorzaken. ( 16 )

Haaruitval bij het mannelijke patroon – Haaruitval bij  mannen is ook bekend als androgene alopecia. Dit is het meest voorkomende type haarverlies bij mannen, en een belangrijke oorzaak is genetica of het hebben van een familiegeschiedenis van kaalheid. Onderzoek wijst uit dat het geassocieerd is met androgenen , die de haargroei reguleren. ( 17 )

Haarverlies bij  vrouwelijk patroon – Haarverlies bij vrouwen of kaalheid treedt op als de haarzakjes na verloop van tijd krimpen. Meestal wordt elke keer dat een normale haarzak wordt uitgescheiden vervangen door haar dat even groot is. Voor vrouwen met vrouwelijk haarverlies is het nieuwe haar fijner en dunner. De haarzakjes beginnen op deze manier te krimpen en uiteindelijk stoppen ze helemaal met groeien. Dit kan worden veroorzaakt door veroudering, veranderingen in androgeen (mannelijk hormoon) niveaus of een familiegeschiedenis van kaalheid bij mannen of vrouwen. ( 18, 19 )

Telogen Effluvium  – Telogen-effluvium is de op een na meest voorkomende vorm van haaruitval en wordt gekenmerkt als verschillende fasen van de haargroeicyclus. De telogene fase is wanneer de hoofdhuid geen haar produceert; het is ook bekend als de rustfase. Typisch, 80% tot 90% van de haarzakjes groeien in één keer, maar met telogeneffluvium neemt het aantal haarzakjes dat haar produceert aanzienlijk af tijdens de rustfase, wat resulteert in afstoten of haarverlies. ( 20 )


Vitaminen voor haargroei afhaalpunten

  • Een belangrijke oorzaak van haarverlies is slechte voeding, met als gevolg vitaminetekorten.
  • Studies tonen aan dat vrouwen met een ijzertekort een hoger risico op haarverlies hebben en dat serumferritinespiegels onder of gelijk aan 30 milligram / milliliter sterk geassocieerd zijn met telogeen haarverlies. Lage serum-zinkgehaltes zijn ook in verband gebracht met gevallen van alopecia-areata.
  • Oliën rijk aan verschillende vetzuursoorten zijn uitgebreid gebruikt in zowel dier- als mensstudies om de effecten op huid- en haargezondheid te evalueren, terwijl er sterke aanwijzingen zijn dat bepaalde vitaminen voor haargroei worden ondersteund.
  • Schade door vrije radicalen kan haarveroudering veroorzaken en vitamine C kan de hoofdhuid en de schone haarzakjes helpen beschermen tegen deze belangrijke remmer van haargroei.
  • Biotine en pantotheenzuur (vitamine B5) zijn gebruikt als alternatieve behandelingen voor haarverlies. Biotine herbouwt haar gordelroos en vitamine B5 ondersteunt de bijnieren.
  • Onderzoek suggereert dat onvoldoende niveaus van vitamine D zijn betrokken bij verschillende auto-immuunziekten, waaronder alopecia areata.

TOP 6 VITAMINEN VOOR HAARGROEI EN GEZONDER DIKKER HAAR